PROGRAM
“FILM MELODRAMA REVISITED”
NOVEMBER 24-27, 2009
UNIVERSITE LIBRE DE BRUXELLES & CINEMATEK
Opening Night: November, 24 2009 – Cinematek - 19H00
Screening of La statua di carne (Mario Almirante, 1921), restored by the Belgian Film Archive (Cinematek). Presentation by Gabrielle Claes (Curator of the Cinematek) & Introduction : perspectives of the conference by Dominique Nasta and Muriel Andrin.
Novembre, 25 2009 – Cinematek
8H30-9H00: Registration
9H00-9H30: Welcome speech
by Didier Viviers, Dean of the Faculty of Letters (Université Libre de Bruxelles).
9H30-10H30
: Keynote speeches
Thomas Elsaesser
(Universiteit van Amsterdam) : Melodrama :
Culture of Complaint or the Missing Universal of Social Justice ?
Jean-Loup Bourget (ENS-Paris) : Mélodrame et théorie des modes
10H30 : Coffee Break
11H00-13H00: Transdisciplinary Perspectives : The
Origins of Filmic Melodrama
Chairman: Jacques Polet (Université Catholique de
Louvain)
Sabine Lenk (Beeld en Geluid
Archief, Hilversum)/ Frank Kessler (Université
d’Utrecht) : Traits définitoires du
mélodrame dans l’historiographie du cinéma des Premiers Temps
Marc Vernet (Université de Paris
VII) : Le scénario mélodramatique du
temps de la Triangle
Anke Brouwers
(Universiteit van Antwerpen) : The Original Serial Queen: E.D.E.N. Southworth’s Fiction and the
Serial Melodramas of the Teens
Anne Gailly (Université Libre de
Bruxelles) : Doux Jésus-Prolégomènes
à une nouvelle sous-catégorisation générique : le mélodrame muet de l’enfance
13H00-14H00: Lunch Break
14H00-16H00:
Transdisciplinary perspectives : Melodrama and the other arts
Chairman: Manuel Couvreur (Université Libre de
Bruxelles)
Tom Paulus (Universiteit van Antwerpen): The Melodramatic Moment in
Early Film
Natalia Noussinova (Institut de recherche sur
le cinéma – Russie): Kean d'Alexandre
Volkov (1923) – Intertextualité et
mélodrame
Laurent Guido (Université de Lausanne) : "He stepped out of a Melodrama" :
Iconographie spectaculaire du savant fou dans le cinéma des années 1910-1930
Jean-Marc Leveratto (Université de Metz) : Le mélodrame historique et la formulation du
goût cinématographique (« Queen Elizabeth », 1912)
Lydie Quagliarella (Université Paris
VII-Denis Diderot) : Musicalité du
mélodrame classique français
16H00: Coffee Break
16H15-17H45:
Revisiting Classical Melodrama. Chairman: Albert Mingelgrün (Université Libre de
Bruxelles)
Pierre Arbus (Université de Toulouse
II) : Le mélodrame chez Pagnol : une
arme idéologique
Katalin Por (Université de Metz) : Interaction des pôles créatifs dans le
mélodrame hollywoodien au départ de pièces hongroises
Christophe Damour (Université Lumière-Lyon
II) : Stratégies gestuelles dans le
jeu mélodramatique : Garbo et Kidman
Novembre 26, 2009 – Université Libre
de Bruxelles - NB2VIS
9H30-10H30: Round Table : Perspectives on European
Melodrama. Chairwoman : Muriel Andrin (Université Libre de Bruxelles)
Sarah
Cooper (King’s College) : The
Specificity of European Melodrama
Ginette
Vincendeau (King’s College) : Defining
Melodrama Historically: the case of 1930s French Poetic Realism as ‘male
melodrama’
Richard
Dyer (King’s College) : Italian
Melodrama, music and opera in the 1950s
10H30: Coffee Break
10H45-12H15:
Mediterranean Melodramas. Chairman: Fabien Gérard (Université Libre de
Bruxelles)
Stefania Giovenco (Udine University): 'L'amorosa menzogna' Novélisation et
mélodrame dans le cinéma italien des années 50
Elena Dagrada (Université de Milan) : Mélodrame et anti-mélodrame dans le cinéma
de Roberto Rossellini
Olga Kourelou
(King's College) : Greek Folk
Melodrama of the 1960s : a Rejected Genre
12H15 – 13H30: Lunch Break
13H30-14H30:
Iberic Melodramas. Chairman: Robin Lefère (Université Libre de
Bruxelles)
Mathias Lavin
(Université de Paris III) : Un amour en perdition : le moment
mélodramatique dans l'œuvre de Manoel de Oliveira
David Asenjo (Université Libre de Bruxelles –
Université de Madrid) : Mélodrame
maternel et exode rural : La Aldea Maldita (1930) et Solas (1999)
14H30-15H30:
East European Melodramas. Chairwoman : Dominique Nasta (Université
Libre de Bruxelles)
Nevena Dakovic
(University of Arts – Serbie): Serbian
Revolutionary Melodrama : Pathos, Past and History
Jane Gaines (Columbia and Duke Universities): One World Melos: an analysis of 4 Months, 3 Weeks, 2 Days (2007)
15H30: Coffee Break
16H00-17H30:
Melodramas from North and Latin America
Chairman: Serge Jaumain (Université Libre de
Bruxelles)
Pierre Véronneau (Cinémathèque
Québecoise/Université de Montréal) : Le
mélodrame québécois des années 40 et 50
Jean Bruce (Ryerson University - Canada) : A Melodramatic Imagined Nation: Atarnajuat – The Fast Runner (2001)
Julie Amiot-Guillouet (Université de Lyon
II) : Le mélodrame, genre ‘mineur’
et enjeux ‘majeurs’ : le cas des coproductions entre Cuba et le Mexique
(1938-1958)
Novembre 27, 2009 – Université Libre
de Bruxelles - NB2VIS
9H30-10H30: Asian Melodramas. Chairwoman : Isabelle Meuret (Université Libre de Bruxelles)
Carrie Tarr
(Kingston University) : Melodrama,
Modernity and National Identity in the Films of Viet Linh
Gayatri Chatterjee (Film
& Television Institute of India) : Male
Melodrama. Film Form and Film Style in the work of P.C. Barua and R. Ghatak
10H30: Coffee Break
11H00
– 12H00: The Case of Indian Melodramas. Chairwoman: Isabelle Meuret (Université Libre de Bruxelles)
Anupama Kapse (University of California) : Violent Self-Making in Mehboob Khan’s Aurat (1939)
Ira Bhaskar (Jawaharlal Nehru University –
Inde) : Trauma,
Melodrama and the Production of Historical Affect
12H00-13H00: Lunch Break
13H00-15H00:
Reconsidering Melodrama in Contemporary Cinema
Charmain: Marc-Emmanuel Mélon (Université de
Liège)
Philippe Ortoli (LESA - Université de Provence, Aix-Marseilles I) : Problématique de la compassion : la trilogie
de la vengeance chez Park Chang-Wok
Antoine Gaudin(Université Paris III-Sorbonne
Nouvelle) : Le mélodrame gangstériste
américain des années 1990 : formes pathétiques de la romance et de l'affect
amoureux masculin
Eric Dumont (Université Libre de Bruxelles) : Cinématoscopie
mélodramatique du réel Le cas de Satoshi Kon
Jean-Pierre Esquenazi (Université Lyon III) : La métamorphose du mélodrame. L'exemple de
la télévision américaine contemporaine
15H00: Coffee Break
15H15-17H15: Melodrama, Television & Internet.
Chairman: Wouter Hessels (RITS, Brussels)
Noël Burch /Geneviève Sellier (Université
de Caen) : Le mélodrame féminin en
France, un fil tenu du cinéma de l'Occupation à la fiction télévisée
contemporaine
Pierre-Olivier Toulza (Université Paris III et Paris
VII) : Le mode mélodramatique dans
les séries télévisées américaines contemporaines
Pascal Lefèvre (K.U.Leuven) : The Complex Paradoxical Universe of the Soap : The Bold and the Beautiful
Laurent Jullier (Université de Nancy-
Université Paris III-Sorbonne Nouvelle) : La réception des mélodrames américains au travers du courrier des
internautes
17H15:
Conclusions